"...the Imagination (or love, or sympathy, or any other sentiment) induces knowledge, and knowledge of an 'object' which is proper to it..."
Henry Corbin (1903-1978) was a scholar, philosopher and theologian. He was a champion of the transformative power of the Imagination and of the transcendent reality of the individual in a world threatened by totalitarianisms of all kinds. One of the 20th century’s most prolific scholars of Islamic mysticism, Corbin was Professor of Islam & Islamic Philosophy at the Sorbonne in Paris and at the University of Teheran. He was a major figure at the Eranos Conferences in Switzerland. He introduced the concept of the mundus imaginalis into contemporary thought. His work has provided a foundation for archetypal psychology as developed by James Hillman and influenced countless poets and artists worldwide. But Corbin’s central project was to provide a framework for understanding the unity of the religions of the Book: Judaism, Christianity and Islam. His great work Alone with the Alone: Creative Imagination in the Sufism of Ibn ‘Arabi is a classic initiatory text of visionary spirituality that transcends the tragic divisions among the three great monotheisms. Corbin’s life was devoted to the struggle to free the religious imagination from fundamentalisms of every kind. His work marks a watershed in our understanding of the religions of the West and makes a profound contribution to the study of the place of the imagination in human life.

Search The Legacy of Henry Corbin: Over 800 Posts

Sunday, September 18, 2011

«Mundus imaginalis» Анри Корбен

«Mundus imaginalis» Анри Корбен

Блистательный Анри Корбен.

Блистательный, ибо свет внутренний, свет метафизический – исходит от каждой страницы его книг. Будь это переводы Сухраварди, или теоретические рассуждения о «mundus imaginalis».

«Mundus imaginalis» - призрачная страна «воображаемого», куда нас относит пурпурный архангел, одно крыло которого светлое, другое тёмное. «Воображаемое», или точнее имагинация, это не пустое фантазирование, не измышление чего-то не существующего. Имагинальный мир – место единения, священной взаимности, где божественная (духовная) любовь и человеческая любовь становятся единым целым в существе любящего. Ибо любовь, в конце концов, есть способ познания одного существа другим. Здесь теофании происходят реально, а священные истории, подобные сказанию о Граале, обретают свою истину

Жизнь и труды Корбена были связаны с Востоком. Но то, что именуют Востоком не всегда связано с географическим путешествием. Восток в эзотерической Традиции, это – Исток, Полюс, Накоджа – абад, страна Нигде, место где зарождается Свет Истины. Феномен этого Света был ведом арабским мудрецам – Ибн ‘Араби, Ширази, Сухраварди. Корбен был авторитетнейшим переводчиком их сочинений.

Его фундаментальный труд «История исламской философии» готовится к выходу в издательстве «Феория», а «Terra Foliata» хочет издать – «Циклическое время и исмаилитский гнозис». Пока же, открываем и читаем: «Световой человек в иранском суфизме», или его же «Свет Славы и Святой Грааль».

No comments:

Post a Comment